دولت الکترونیک – بانکداری الکترونیک مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل



مروری بر نقش بانکداری الکترونیکی در موفقیت دولت الکتروینک

یکی از مفاهیمی که در دهه‌های اخیر به گونه‌ای بسیار گسترده در جوامع پیشرفته مورد بررسی قرار گرفته و حتی در بعضی مواقع با موفقیت به اجرا درآمده، مفهوم دولت الکترونیک است. دولت الکترونیک یکی از ضرورت های جهان امروز است که بسیاری از کشورها به دنبال ایجاد آن هستند.

دولت الکترونیک، یک دولت دیجیتال بدون دیوار و ساختمان و دارای سازمانی مجازی است که خدمات دولتی خود را به صورت بهنگام ارائه‌می‌کند و موجب مشارکت آنان در فعالیت‌های مختلف اجتماعی سیاسی‌می‌شود.

‌‌ ‌روند ایجاد دولت الکترونیک بدین صورت بوده است که در طول نیمه دوم دهه ۱۹۹۰، بخش خصوصی آمریکا مسئول خلق خدمات الکترونیکی شد. وجود فناوری وب‌‌(WEB) ، به برانگیختن برخی اقدام‌های تجاری در شرکت‌ها منجر گشت و نتایج خوب و قابل سنجشی از این اقدامات حاصل شد. مهمتر از آن، این بود که کارکنان هرچه بیشتر اثربخش شدند، به طوری که در بازده کاری آنها افزایش قابل ملاحظه‌ای پدید آمد.‌

‌زمانی که فناوری وب در اکثر بخش‌های خصوصی به کار گرفته شد، دولت از این بابت عقب مانده بود. لذا توجه دولت به این مسئله معطوف گشت که ارائه خدمات به شهروندان به صورت الکترونیک بسیار ساده تر خواهدبود.‌

درنتیجه "وینتون سرف" که به عنوان یکی از پدربزرگ‌های اینترنت مشهور است این پیشنهاد را به رهبران دولتی داد که :"از فناوری اطلاعات استفاده کنید. اجازه دهید که خدماتتان، بیشتر در دسترس باشد. همچنین، هرگز از فناوری وب نهراسید، اما همواره برای آن برنامه‌ریزی کنید."

از جمله نتایج موردانتظار از چنین فرایندی شامل کاهش فساد اداری ، شفافیت بیشتر امور، بالارفتن میزان مسئولیت، دائمی شدن بهبود روندها و فرایندها، راحتی بیشتر و رشد منابع و کاهش هزینه خدمات می باشد.

با ظهور فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، مراکز خدمات رسانی به مشتریان نزدیکتر ‌می‌شوند و افراد ‌می‌توانند حتی از طریق رایانه‌های شخصی، خدمات خود را دریافت کنند. همچنین دولت الکترونیک موجب صرفه جویی در وقت و هزینه، دولت، شهروندان و کسب و کار ‌می‌شود. جهانی شدن نیز دولت‌ها را وادار‌می‌سازد تا به منظور فروش کالا و خدمات خویش و همچنین صدور فرهنگ و شناساندن خویش به سایر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، اقدام به تاسیس دولت الکترونیک کنند.‌