بانکداری مجازی ( VB ) مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل



ضرورت تاسیس بانک های مجازی

با گسترش رویکرد تجارت الکترونیک و افزایش ارتباطات مجازی و غیر حضوری، به نظر می رسد زنجیره تکامل و پیشرفت در این عرصه یک حلقه مفقوده دارد. با نگاهی کوتاه به روند فعالیت های کشورهای توسعه یافته مشخص می گردد که یک واسط مجازی وظیفه تعاملات مالی بر فضای مجازی را بر عهده دارد. این واسط (بانک مجازی) در کنار تامین امنیت خاطر برای کاربران و مشتریان، قدم موثری در راستای جهانی شدن و تجارت آزاد جهانی برداشته است. صرفه جویی از منظر زمان و هزینه، دستاورد دیگری است که در کنار ارتقای امنیت کاری و اجتماعی می تواند ضرورت گرایش به این سمت در عرصه ملی را توجیه نماید.

تغيير و تحولات گسترده جهاني در بستر جهاني‌شدن و رشد چشمگير فناوري‌هاي ارتباطاتي و اطلاعاتي منجر به انقلابي همه جانبه در ابعاد مختلف زندگي و ساختار و عملكرد سازمان‌ها شده است. ظهور پديده‌هايي چون كار مجازي، تجارت مجازي و بانكداري مجازي از نتايج عمده مجازي‌شدن‌ها در عرصه بانكداري و مالي است. گسترش قابليت شبكه‌ها، كاربرد شديد اينترنت و بهبود همه جانبه در رايانه‌هاي شخصي همگي به ايجاد تغییرات بنيادي براي انجام كسب و كار الكترونيك و ورود انسان به عصر تجارت الكترونيك كمك كرده اند.

از دید مشتریان صرفه‌جويي در هزينه ها، صرفه جويي در زمان و دسترسي به كانال هاي متعدد براي انجام عمليات بانكي از مزایای بانکداری مجازی و از ديد بانك‌ها و موسسات مالي مي‌توان به ويژگي‌هايي چون افزايش شهرت بانك‌ها در ارائه نوآوري، حفظ مشتريان علي‌رغم تغييرات مكاني بانك‌ها، ايجاد فرصت براي جستجوي مشتريان جديد در بازارهاي هدف، گسترش محدوده جغرافيايي فعاليت و برقراري شرايط رقابت کامل از مزایای بانکداری مجازی اند.

نمونه بارز بانک مجازی موفق در سطح جهانی بانک ING است که در هیچ کجای دنیا شعبه ندارد اما تمام فعالیت ها و خدمات بانکداری را با حداقل هزینه و سریع ترین زمان ممکن ارایه می دهد.